Rejser

Slesvig

I 7. klasse tager vi til Slesvig, hvor man blandt andet arbejder med det dansk-tyske mindretal og krigen 1864. Man bor i en hytte, hvor eleverne selv er med til at lave mad og holde orden. I løbet af dagen af der ture til f.eks. Dybbøl Museum og Flensborg.

Skagen

I 8. klasse går turen til Skagen, hvor alle elever skal i erhvervspraktik. Inden turen har eleverne selv ringet og skrevet til et praktiksted, som de har fundet i samarbejde med lærerne. Vi har i mange år rejst til Skagen og har haft et godt samarbejde med mange forskellige arbejdspladser. Eleverne kommer rundt i skagen på lejede cykler. Klassen bor på en Bed & Breakfast, hvor de hjælper til med maden.

england

Som fortsættelse af erhvervspraktikken i 8. klasse, får man i 9. klasse den fede mulighed at komme i erhvervspraktik i England. Her bliver praktikstederne fordelt på eleverne i klassen og eleverne skriver en præsentation af sig selv til praktikstedet. Her får man ikke kun indblik i arbejdslivet, men man bliver også tvunget til at tale og lytte til engelsk.

Praktikstederne er fordelt på to små byer i nærheden af Manchester, der hedder Hebden Bridge og Todmorden. I mellem de to byer ligger en gammel fårefarm, hvor klassen overnatter og laver mad sammen.

USA

Her skal 10. klasse gå på amerikansk High School. Turen starter i Washington D.C., hvor man b.la. besøger Lincoln Monument, Arlington Cemetery, The White House og The Capitol. Herefter går turen videre ned af den amerikanske østkyst til den interaktive historiske by Williamsburg.

Så er det tid til at møde de amrikanske elever/værter, og eleverne bliver kastet ud i det amerikanske high school liv. De får lov til at følge deres eget skema og få et indblik i livet som amerikansk elev. På de næsten 3 uger på skolen arbejdes der også med Utopia Project, hvor danske og amerikanske elever arbejder sammen i grupper, om at skabe et utopisk land. Dette aflsuttes med en fremlæggelse, og de får både karakterer for rapport og fremlæggelse.

Halvvejs på turen tager vi også en "smuttur" til Atlanta, hvor vi b.la. besøger Martin Luther King's Museum, hans kirke og hans barndomshjem og World of Coca-Cola.